Sanya, Kina Dag 3-4

Jag tror att det är onsdag idag, jag har i vanliga fall svårt att hålla koll på dagarna och det blir inte lättare med 7h tidsförskjutning och inget speciellt man måste göra.

På förmiddagen igår låg vi på stranden. Jag hade kläder på mig och låg i skuggan. När vi ligger där och softar så kommer det två kineser och viftar med en kamera. Först trodde jag att jag skulle fotografera dem. Men det visade sig att grabben ville fotograferas med mig. Så han drog upp mig ur solsängen och ställde mig mot vattnet och ställde sig brevid och så fick farsan ta kort på oss. När de var klara pekade gubben på Christin och ville bli fotograferad med henne. Ganska bisarr känsla :).

På eftermiddagen åkte vi in till centrum av Sanya. Det är en liten stad med ca 0.6 miljoner invånare. Det är som ett myller av kineser och hela stan luktar sopor och avgaser. Precis som det skall göra i en storstad. Vi hängde i ett köpcentrum och det tog tillräckligt lång tid för att vi skulle bli trötta och vilja åka tillbaka igen. Vi tog en taxi från hotellet till stan, det tog ca 10 minuter med taxin och för detta skulle han ha hutlösa 20 yuen, vilket är ungefär 22 SEK. Taxi-bilarna kör mer på fel sida vägen än på rätt, de kör åt närmsta håll i rondellerna och håller sig till devisen “bara du tutar så är det lungt”. Det kryllar av gångtrafikanter, moppar och cyklar på gatorna och dessa är alltid i vägen. Det var ganska spännande.

Väl tillbaka gick vi och käkade pizza, det var resans dyraste måltid hittills. Vi gick hem ganska tidigt då Christin inte mådde så bra. På kvällen visade det sig att hon nog fått en matförgiftning. Vi sov inte så mycket den natten.

Idag sov vi länge, Christin mår bättre men det har varit segt. Vi har mest legat på rummet och vilat. Lasse och Anneli hängde på stranden.

Jag gick ensam en sväng och fotograferade. Det var väldigt skönt att inte någon drog i en när jag ville ta 20 bilder på en sten eller skottkärra. Fick nog några bra bilder.

På kvällen käkade vi mat på ett ganska fint ställe. Vi har gått förbi den restaurangen flera gånger och det är alltid fullt med kineser. Man beställer massa olika maträtter som de ställer på en snurrbar skiva på bordet och så snurrar man runt den och äter på alla tallrikar. Vi beställde 5 olika maträtter + ris, de glömde dock en av dem och den kom in när vi var påväg därifrån. Det är sånt som händer. Det schysstaste var dock att välja vilka humrar vi ville äta. Man pekade på dem i ett akvarium och så fiskade de upp dem och tillagade dem :).

Imorrn åker vi till Shanghai några dagar. Det ska bli grymt spännande! Jag är ju mer för storstad än för strand.

3 thoughts on “Sanya, Kina Dag 3-4”

1. Nu funkar bilderna :). Internet på förra hotellet var så extremt segt så jag kunde inte ens testa om det funkade.

2. Shanghai är den mest fascinerade storstad jag varit i. En dröm för en som jag som älskar skylines i form av skyskrapor. Prova gärna på Maglev-tåget ut till flygplatsen också.