SBAB Suger

Jag och Christin har som jag tidigare skrivit om köpt oss en ny lägenhet . Lägenheten är ett riktigt renoveringsprojekt och gick därför för ett rimligt pris. När en lägenhet går för ett rimligt pris men behöver renoveras så betyder ju det att man inte får låna så mycket som man kanske kommer behöva.

Jag tänkte då att vi belånar våran lilla, fina lägenhet som vi egentligen inte vill flytta ifrån och använder de pengar vi får över till den nya lägenheten. SBAB är den bank som idag lånar ut mest på köpeskillingen, nämligen 95%. Jag skulle då ringa till SBAB för att höra om det gick att låna upp till 95% på båda våra lägenheter. SBAB har fått en väldigt stor kundtillströmmning och har därför extrema telefonköer. Mitt första samtal dit tog ca 45 minuter. Här börjar idiotin:

Samtal 1: Jag får på telefon information om att vi får låna 95% på värdet på vår lilla lägenhet samt 95% på den nya köpeskillingen. Perfekt! Precis som jag ville. Då går jag och skriver ett bindande kontrakt på dessa premisser. Hon säger också att så fort köpekontraktet är klart ska jag faxa in det.

Samtal 2: Ny tjej. Nej du är tokig, du kan inte alls låna 95% på två bostäder. Har du tur så får du låna 85% på den ena och 95% på den andra. Försöker förklara för henne att dom satt mig i ett stort problem då jag skrivit på ett kontrakt. Jag får då veta att jag tydligen bara har fått lånelöfte på båda lägenheterna separat, inte med förutsättning att jag ska ha kvar båda som jag förklarade i första samtalet och tjejen är inte alls trevlig eller tillmötesgående. Här får jag också veta att jag behöver komplettera med handlingar som styrker Christins anställning. Okej, vi faxar in Christins anställningsbevis samt årsredovisning för föreningen för den gamla lägenheten. Jaja.

Brev 1: Får av SBAB någon dag senare ett brev om att det inte dög med ett anställningsbevis utan att det krävdes 3 lönespecifikationer också. Jag har också tydligen missat att skicka in en fullständig årsredovisning.

Vi faxar in komplettering på årsredovisningen samt lönespecifikationer för Christin. Hör ingenting på flera dagar. Man ska tydligen ringa själv för att veta att handlingarna inkommit. Det är ju då alltid 20 minuters kö vilket gör det lite jobbigt när man sitter på jobbet.

Nu har jag också fått köpekontraktet påskrivet av säljaren och mäklaren faxar detta till SBAB medan jag hänger kvar på telefon. Perfekt. Då borde det fixa sig snart.

Samtal 3: Det gick ganska fort att komma fram. Men det berodde nog på att det var innan 8, så ingen hade börjat jobba förutom en snubbe som inte fattade något alls, han kan se att lönespecifikationer har kommit in men inget mer. Han sa att en kollega skulle ringa upp.

Samtal 4: En tjej ringde upp, samma som i samtal 2. Hon upplyser mig om att köpekontraktet inte kommit in och berättar också så fint att jag måste skicka in en årsredovisning för den nya föreningen och även objektsbeskrivningen.Hmm. Det har ingen sagt tidigare. Hon säger också att kompletteringen till årsredovisningen inte kommit fram. Okej, det är fax liksom, jävligt 80-tal. Men ett meddelande om detta skulle ju inte skada. Jag skäller lite på henne igen och slänger på luren i vrede. Hon ringer upp mig igen och frågar om det kanske skett något missförstånd, vi pratar en ganska lång stund och hon förstår att jag är sned och ber mig kontakta deras "Klagomåls ansvarige", bra att det ens behövs en sådan.

Jag faxar in en ny fullständig årsredovisningar till SBAB och pratar med mäklaren och de skickar återigen allt som behövs.

Samtal 5: Jag blir uppringd av en tant som frågar om jag verkligen ska ha två lägenheter, ja vafaan. Hur svårt ska det vara att fatta? Hon mailar också över en blankett för handpenningslån och säger att det ska komma papper vilken dag som helst för den gamla lägenheten. Här får jag också veta att eftersom vi lånar 95% av värdet så måste vi ha en speciell försäkring. Kan kanske vara en ide att upplysa kunden om lite tidigare.

Samtal 6: En ny tjej igen. Hon kan inte se något i sin dator. Hon ska fråga en kollega. Jag blir bortkopplad !#@. Hon skickar då ett mail till mig, perfekt! Då har jag någon att fråga. Det visar sig att allt kommit fram och att papper är på väg att skickas ut.

Lånelöftet fick jag 10:e maj. En vecka senare var det klart med att vi vunnit budgivningen. Övertagandet skall ske den 15:e juni. Den 1:a juni mailar dom mig blanketten för handpenningslånet. Den 9:e får jag blanketterna för det stora lånet, dessa skall vara tillbaka 4 vardagar innan tillträdet, alltså samma dag jag fått dom! Vi ska också ha betalt in kontantinsatsen senast 3 vardagar innan tillträdet. Alltså dagen efter vi fått pappren, det är liksom inte möjligt. De har också av någon outgrundlig anledning delat upp lånet på 3 delar. Vår förening tar av någon annan underlig anledning betalt ca 400kr för en pantsättning, det betyder alltså att eftersom SBAB fått för sig att dela det på 3 så kostar det oss 800kr i onödan för något som SBAB bestämt.

Jag mailar lite mer med tjejen från samtal 6 och lyckas få dem att förstå att dom ska betala ut ca 90 000 kronor till mig vilken dag som helst för den lilla lägenheten, dom kanske kan ta kontantinsatsen från dom? Jag får efter ett tag ett svar om det skulle gå bra! Första gången något fungerat.

På det stora hela har upplevelsen av SBAB som bank varit urkass! Jag tycker att dom betett sig otroligt illa i de allra flesta av våra samtal. Enligt min telefonräkning så har jag ringt SBAB i 2,5h under maj, till detta kommer de samtal SBAB ringt till mig. Det är ett väldigt stort problem med deras telefonköer då man inte kan se status på sitt ärende utan hela tiden måste ringa in.

Alla moment har tagit fruktansvärt lång tid, det har skapat en väldigt stor stress och oro för oss plus att det tagit mycket faktisk tid.

Jag rekommenderar verkligen ingen att låna av SBAB . SBAB har några partners, typ IKANObanken och ICAbanken. Använd någon av dem istället. Nackdelen är att de inte lånar ut på två bostäder överhuvudtaget vad jag förstod.

Jag har in hunnit ringa Klagomålsansvarig än, men det kommer jag göra under nästa vecka. Får vi se vad han har att säga.

Mer: , , , , intressant

19 thoughts on “SBAB Suger”

  1. Oj Daniel, vilken historia. Skönt att det löst sig till slut.

    Jag har en kort liknelse, faktiskt med en partner ICA banken, samma hallå där och efter några års strul med brev o telefonkontakt bestämde jag mig.

    Jag vill ha en bank på en liten ort med en härlig gumma bakom ett litet skrivbord, som ser mig i ögonen, förklarar läget och sedan klargörs villkor, påskrifter etc. För 1 år sedan skaffade jag det och har inte ångrat mig sedan dess. Sist var det bostadsrätt 100% belåning och trevlig ränterabatt.

    Billiga banker med flådiga internetadresser istället för besöksrum är bra just för att dem är billiga…men det är nog allt som bra med dessa Internetbanker, tyvärr.

    Lycka till med renoveringen!

  2. Jag fattar ingenting av vad du skriver. Jag får dock uppfattningen att du är missnöjd med SBAB. Men med din beskrivning måste jag erkänna att jag inte kan ta ställning till om det är SBAB som felat eller om det är du som ställer orimliga krav.

  3. Ofattbart, Pastorn, eller vad du går under för benämning? Klagomålsansvarig kanske?

    Det är ju inte direkt rocketsience att förstå att jag är missnöjd.

    Vilka delar är det du tycker jag har orimliga krav på? Att man skall få korrekta och likvärdiga svar oavsett vem man frågar? Eller att jag ska få låna pengar från en bank vars enda uppgift är detta? Eller är det att jag vill låna till två bostäder? Okej, det kan jag köpa, det är många banker som inte gör detta. Men det skulle väl då inte vara så svårt att säga i första samtalet?

    Jag kan se att du skrivit denna kommentar från Karlstads stadsnät. Det får mig att undra vad du är för filur. Jag hoppas att du inte är en SBAB-anställd som försöker bemöta kritiken mot ditt företag på detta sätt.

  4. Hahahaha helt jävla underbart! EXAKT samma inkompetenta process som vi just genomgått. Hela tiden dessa tillägg och pålägg och allt va fan de kommit på SOM BORDE HA VARIT MED FRÅN BÖRJAN. Snorkigt bemötande, olika uppgifter, allvarliga fel som aldrig ursäktats och rena DDR-känslan när man ska kontakta DEM.

    Keep on rockin!

  5. Det lät ju riktigt jobbigt! Jag är själv i bolånesituation. Någon som har erfarenhet av Ikanobanken? (de kör ju oxå via SBAB)

    Är det förresten någon som vet om man kan värdera om lägenheten efter 3mån (alltså när man “binder om” lånen, 100% rörligt kommer jag ha)?
    Hos “Bättre Bolån”(Erik Olson) var det tydligen först efter 1år som man fick värdera om. Anledningen jag önskar göra det är att jag kommer renovera en hel del direkt.

  6. Mattias, ja de SUGER helt enkelt. Känns ändå lite skönt att det inte bara är jag som upplevt detta, men självklart är det ju inget jag önskar någon. Hoppas nya boendet blir bra!

    Magnus, Ikano lånar ju stålar av SBAB. De har antagligen bättre service. Jag kunde inte anlita dem då de inte vill låna ut pengar till 2 lägenheter men annars är de nog mycket bättre.

    Jag tror dessvärre att det är ganska normalt att man inte kan värdera om förens efter lite längre tid. DnB Nor som jag hade tidigare hade 6 månader, de var jag otroligt nöjd med i övrigt också. Lycka till med renoveringen!

  7. Hej!

    Jag måste få säga att jag inte riktigt håller med om den här kritiken mot SBAB.
    Jag har precis för första gången köpt en bostad och tagit lån via SBAB och jag känner mig helt otroligt omhändertagen och bra behandlad. Jag har pratat med kanske 6 olika personer hos dem och alla har varit hjälpsamma och tålmodiga och trevliga.
    Telefonköerna var givetvis ett problem, de har helt klart varit underbemmanade.
    Eftersom det var mitt första lägenhetsköp så var jag väldigt nervös och ringde ofta och frågade, ibland samma frågor, men de var alltid vänliga. Det låter som om att du har haft otur. Tycker inte att man ska hänga ut en hel bank baserat på ett fall. Även om det givetvis var tråkigt att du fick uppleva det. Det är inte kul att ha ångest över sådant.

    Tack för tipsen om compact living by the way. Ska ta till mig det nu när jag flyttar in i min nya lilla etta :)

    Vänliga hälsningar
    Sara

  8. Hej Sara

    Grattis till lägenheten och tack för din kommentar!

    Efter min upplevelse och mina andra erfarenheter av kundservice så tror jag tyvärr att det var du som hade tur. Det kan också varit så att det var jag som hade ett “svårt” ärende som deras handläggare generellt inte har koll på.

    Hur som helst anser jag mig ha rätten att klaga på ett helt företag då i princip alla jag talade med var kassa.

    Lycka till med ettan och har du några andra compact living frågor så kan du fråga mig :).

  9. Kan verkligen rekommendera SBAB! Själv gillar jag att slippa besöka ett bankkontor en eller flera gånger, jag kan sitta och jobba om det nu skulle vara telefonkö vilket jag verkar haft tur med att slippa.

    Hellre faxar jag in papper än att jag behöver gå med de fysiskt till ett kontor… och hellre faxar jag än postar… Är det någon annan bank som skulle vara bättre på detta än SBAB när det gäller bolån? Själv känner jag inte till någon…

    Har haft med dem att göra nu vid tre olika bostadsköp och de är mycket bra och smidiga. Framförallt en ärlig och ren räntesättning. (hade en annan bank ett tag som erbjöd mig vääldigt låg rörlig ränta… kostnaden för lånet var lägre än SBAB till att börja med… men efter ca 7-8 månader så var min kostnad betydligt högre än vad SBAB kunde erbjuda…)

    Renoverade min senaste bostad och kunde efter renoveringen direkt över telefon låna upp samma belopp som renoveringen kostat ens utan att en mäklare värderat om huset, pengarna på kontot 3 dagar efter samtalet.

    Ska man göra något som är lite annorlunda (tex belåna en befintlig bostad i samband med köp av en ny bostad) så är det alltid bra att vara extremt tydlig med vad man vill och upprepa om och om igen vad det är man vill, det gäller ju inte bara SBAB.

    Fördumningen är väl utspridd överallt, helst när datasystemen inte har något fält för att mata in de annorlunda önskemålen… Så jag tycker inte SBAB är sämre än någon annan….

  10. Jag känner verkligen igen mig i det du skriver. Jag och min sambo ska teckna ett bostadslån för första gången och ska flytta i juli 2010.

    Vi tog kontakt med SBAB efter att vi bestämt oss att ta ett lån på 95%, jag frågade då specifikt om det skulle tillkomma några andra utgifter, vilket jag fick tillsvars att det enda som tillkom var kostnaden för pappersfaktura.

    Min sambo kontaktade dem sedan när vi vunnit en budgivning och han satt i telefonen i ca 1 timma och tecknade ett bolåneavtal (trodde vi). Han fick då information om en försäkring man måste ha (vilket inte framkommit någonstans på internet eller via tidigare samtal). Det skulle även gå att dela upp lånet på tex 40%+40%+20% så kunde man få försäkringspremien beräknad endast efter den 20% delen. Han får även information om att vi nu låst räntan på 3 år.

    Vi får hem pappren om handpenningslånet som vi skriver under och skickar in, handpenningen betalas till mäklaren som avtalat, vilket är positivt.

    Efter två veckor börjar jag undra varför vi inte fått något avtal att skriva under om bolånet och kontaktar därför SBAB. Jag får då till svar att avtalet kommer i slutet av april – början av maj eftersom de har så mycket att göra och räntan kan ändras! Jag sa att vi redan bundit räntan på 3 år så det kan inte stämma. Jo, svarar handläggaren, det lån ni tagit hittills är endast handpenninglånet(inbakat i bolånet)! Jag förklarar att det inte är den information vi fått tidigare men orkar inte tjata mer och avslutar samtalet.

    Någon minuter senare ringer min sambo upp SBAB igen och får samma svar som jag och frågar om vi i så fall kan låsa räntan i förtid.

    Vi får prata med en handläggaren som är specialiserad på lån där man binder räntan i förtid och hon informerar oss om vad som gäller men ber oss fundera på saken ett tag till och sedan höra av oss när vi bestämt oss om vi ska låsa räntan i förtid eller inte (deras ekonomer tror inte inte att riksbanken ska höja räntorna fören i höst).

    Vi har idag fått hem avtalet och då framkommer det nu att vi ska betala försäkringspremie även för de andra delarna på 40% vardera så nu handlar det om 100 kronor mer per person än vad vi hade fått information om.

    Min sambo ska ringa imorgon igen och fråga vad de håller på med för vi känner oss lurade!!
    SBAB har kommit med ursäkter om att de har nya handläggare som tyvärr gett oss felaktig information men man borde väl då kunna läsa sig till detta själv någonstans!

    Jag hittade faktiskt din blogg när jag letade på google efter en annan bank att låna av men just nu vet jag inte vad vi ska göra. Det handlar om stora pengar när man lånar till en bostad och om det är ännu fler avgifter som tillkommer så har vi inte möjlighet att betala allt varje månad!

  11. Hej Per,

    Tack för din kommentar.

    Jag ska testa med att värdera upp vår lägenhet och se om det fungerar lika smidigt som det gjorde för dig, jag hoppas att jag kan få en positivare bild av SBAB.

  12. Hej Emelie

    Tack för din kommentar!

    Det där med försäkringen var något som jag också blev lite smått konfunderad över. Den har jag för mig endast krävs när man lånar 95% av bostadens värde. Jag känner igen precis det du beskriver om olika svar från olika handläggare och att folk inte har koll på vad de gör. Det är också för mig helt oförståeligt att de fortfarande skall ha så stora problem med bemanningen!

    Låter också lite lustigt med speciella ekonomer för lån med bundna räntor i förskott.

    Jag tror dessvärre inte att ni hittar någon annan bank som kan låna ut till 95% av värdet idag. Det är möjligt att IKANO-banken fortfarande gör det, men jag tror inte att det blir billigare än SBAB eftersom IKANO använder SBAB som sin bank.

    Jag önskar er lycka till med lånen och bostaden och jag ser gärna att du hör av dig igen med hur ert ärende går!

  13. Har tyvärr dålig erfarenhet av att låna av SBAB via Ikanobanken.

    Vi betalar via autogiro och hade en månad missat att kolla att vi hade täckning (pengarna fanns men på ett annat konto). Sen tog det ett bra tag innan vi fick påminnelse och således missade jag att nästa månad ha täckning för båda månaderna.

    Ringde Ikanobankens kundservice som förklarade att de alltid försöker dra båda först och sedan det mindre beloppet om det går, men jag är tveksam för det fanns pengar på kontot till den mindre summan vad jag kan se. Sen sa hon att det inte var några problem att vänta till nästa vecka med betalningen.

    Döm om min förvåning när nu SBAB skickar ett brev där de säger att de har ansökt betalningsföreläggande hos Kronofogden. Är de helt dumma i huvudet eller snackar inte Ikanobanken med SBAB??? Jag blev ju lovad att jag kunde vänta och hon på Ikanobanken sa till och med att hon skrev in att “pengarna kommer i nästa vecka”.

    Nu känner man sig illa till mods och allt är bara ett missförstånd och dålig kommunikation. Min slutsats är att det nog är bättre att låna av en som inte bara förmedlar lån (som Ikanobanken). Risken för missförstånd och missar i kommunikationen ökar när man ska ha med två företag att göra.

    Men det är inte säkert att andra är bättre. Vi blev lovade lån av DNBnor som sen plötsligt ändrade sig när jag skulle kolla en sak via telefon. Han jag pratade med var så stroppig och överlägsen. Finns det någon som har erfarenhet av Bättre Bolån?

  14. Hej Markus och tack för din kommentar!

    Ja, det där låter inte som någon höjdare. Hoppas det löser sig med betalningsföreläggandet.

    Det har ju en tid och är fortfarande lite skakigt för bankerna och det är lite tuffare att få lån än vanligt men det verkar ju skumt om de bara ändrar sig sådär. Jag hade DnBNor tidigare men bytte till SBAB då jag ville låna upp till 95%. DnBNor tyckte jag skötte sig jättebra och jag ångrar att jag bytte.

    Bättre Bolån är ju också bara en förmedling av lån från SBAB så det är nog tveksamt om det skulle vara något bättre.

  15. Hej!
    Jag kan självklart inte säga att vi är “bättre” men vi vill vara duktiga på att ta hand om våra kunder snabb och effektiv. Skulle du eller någon annan vilja ha erfarenhet av oss så är det bara att ringa eller mejla så kan ni se uppleva själva hur hårt vi jobbar för att lösa kundens behov snabb och effektiv.

    Nu är detta gammal inlägg men tycket ändå att det var ok att skriva. Hoppas ingen misstycker.

    Må väl

  16. SBAB var jag nöjd med från början i många många år. Jag hade då kontakt med en och samma person. Jag hjälpte då mina barn att få eget bo. När jag sedan 2010 ville köpa mig en lite större lägenhet så var allt klart med lånelöfte och allt. Jag vann också budgivningen på den lägenhet jag ville ha. Jag ringer och kollar med SBAB innan jag skriver på och får prata med en Lennart som säger att de inte har fått in A-kasse intyg så de kan inte godkänna. Jag förklarar att jag jobbar i Norge men de kan få norskt intyg. Nej han vill ha svenskt. Jag sa att det går inte för jag jobbar inte i Sverige. Jag bad att få prata med någon annan och då blev det total stopp. Alla jag pratade med sa nej. Det stod säkert med stora bokstäver A-Kasseintyg i deras datasystem. Mäklaren Eric Olsson som skulle sälja min lägenhet bad mig kolla med bättre bolån. Filial till SBAB. Bättre bolån hjälpte mig och dessutom fick jag lägre ränta samt en och samma person att prata med.

    Nu har jag köpt mig ett hus och min gamla lägenhet är såld. Jag hade lånelöfte klart från bättre bolån men tänkte jag skulle kolla även hos SBAB med tanke på att jag faktiskt en gång i tiden varit så nöjd med dem. Ang À kasse intyg så hade det ändrats. Jag behövde inte ha svenskt À-kasse intyg utan nu var det ok med intyg från Norge. Däremot blev killen galen för att jag stod till 50 procent på min dotters lägenhet. Han frågade när den skulle säljas. Han beviljade mig bara 1250000 i lånelöfte. Jag ville ha lånelöfte på 3000000. Jag sa till honom att min lägenhet blivit såld för 1400000. Han skrek ut vem är det som gett dig lånelöfte på 3 milj. Jag blev nästan rädd och försökte säga att ingenting är klart än och tackade så för mig…

    Jag säger bara det. Aldrig mer SBAB. Jag rekommenderar Bättre bolån till alla. De har lägre räntor. Man får prata med en och samma person. De har bra service. Bättre bolån är som SBAB var förr i tiden.

  17. Hej.

    Tråkigt att det blev så omständligt för dig. Själv fick jag och min fru ett väldigt bra bemötande från SBAB vars handläggare förklarade allt om lånet på ett mycket pedagogiskt sett för oss som aldrig varit insatt i sådant tidigare. Andra banker jag var i kontakt med kunde inte förklara lån och dess villkor så tydligt som de gjorde på SBAB. Med andra ord är både jag och min fru mycket nöjda med deras service.

  18. Hej John,

    Härligt att det funkade fint för er!

    Den här posten är ju ~4 år gammal så det kanske har hänt en del hos SBAB men jag drar mig fortfarande för att kontakta dem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>